Vända hem

 
 
 
Vända hem av Yaa Gyasi
 
Vända hem är en roman som sträcker sig över flera generationer. Den tar sin början i 1700-talets Ghana vis Guldkusten. De vitas intåga och slavhandeln präglar de olika byarna och folkens liv. Ovetandes om varandra dras två systrar in i slavhandelns kärna. Den ena gifts bort med en av de vita kommendörerna medan den andra kidnappas och säls till Amerika som slav. Romanen sträcker sig fram till idag och läsaren möter varje generation under en period av dennes liv. Den ena resan sker i Ghana medan den andra utspelar sig i Amerika.  
 
Vända hem är inte alls den roman jag föreställt mig att den ska vara samtidigt som den är det. Den är inte fullt så smärtsam som tänkt mig, samtidigt som skildringarna är oerhört smärtsamma. På sätt och vis är det genom  ögonblicksskildringar vi möter de olika människorna, ättlingarna till systrarna Effia och Esi. Möjligen tycker jag att Gyasi värjer för att skildra det svåraste, när slaveriet är som grymmast skonas läsaren till viss del från det mörkaste mörka genom att att en ny generation tar vid. Men läsaren lämnas också med endel frågor, som kan tyckas triviala men ändå känns relevanta såsom, hur gick det sen? Vad hände strax efter bokens nu?
 
Vända hem är för mig en ny bekantskap i litteraturens värld. Jag har läst få skildringar från slaveriets kärna liksom få familjekrönikor där familjen i centrum är afrikaner och afroamerikaner. Jag känner mig både ny och berikad efter att ha läst Vända hem och det är alltid ett gott betyg för en bok tycker jag.
 
Boken finns här och här
 
 
 
Allmänt | |
Upp