Björnstad

 
 
 
 
Björnstad av Fredrik Backman
 
Det var när jag såg filmversionen av boken En man som heter Ove som jag började inse att min föreställning om att Fredrik Backman skriver skrönor i buskisanda är mer än felaktig. Och det var när jag läste Björnstad som jag insåg att en roman som kretsar kring en idrottsklubb, ett ishockeylag och ett vintrigt landskap kan vara så mycket mer än en sportroman. Trots att "Hockey inte är så viktigt i Bjönstad, det är bara allt!"
 
Backman skriver om ett samhälle djupt inne i skogen, en bygd som förlorat arbetstillfällen, förlorat framtidstron men som älskar och hoppas på sitt hockelyg. Det är i hockeyklubben och framförallt i juniorlaget som bygdens hjältar och framtidshopp finns. Backman skriver om att vara ung, om att vara gammal, om att passa in och om vad utanförskap gör med en människa, gör med människor. I Backmans Björnstad finns en uppsjö av karaktärer, alla fint tecknade av Backman. Flertalet får vara huvudpersoner i sina berättelser även om endel får större plats än andra. Tillsammns är de Björnstad. Ganska tidigt i boken signalerar Backman om någonting olycksbådande, att någonting kommer att hända som kommer att vända upp och ner på människors liv, samhället och hockeyklubben. 
 
Jag gillade Björnstad mycket och det känns som en klockren "läsa och diskutera med ungdomar bok"!
 
Boken finns här och här
Allmänt | |
#1 - - Bokstund:

Denna gillade jag också! Tycker om hans språk.

Svar: Första boken jag läst av Fredrik Backman och jag blev verkligen sugen på att läsa mer. Han har verkligen ett fint flyt i språket och många träffande och finurliga metaforer och eufemismer.
Emma

Upp