En sax i hjärtat

 
 
 
 
 
En sax i hjärtat av Marie Bengts
 
Att Marie Bengts gillar Agatha Christies deckare framgår inte bara i författarens eftersord, En sax i hjärtat är skriven i samma tradition som Christies Miss Marpledeckare. Mordet sker mitt i en vacker by-idyll i hjärtat av Astrid Lindgrens Småland i den uppdiktade byn Eneby.
 
Till byn kommer en främling, tämligen mer flärdfull än Miss Marple men helt klart med en näsa för mysterier. Bengts Hannah är också lite mer mänsklig än Christies Marple. Hannah tar inte upptäckten av en möradad person med stoiskt lugn.
 
Intrigen och avsaknaden av kriminaltekniker och dna-spår är minst sagt välkommen men det som är det bästa med Bengts roman är miljöerna och människorna som bor i Eneby. Trots att kallblodiga mord begås och varje människo i byn tycks bära på mörka hemligheter och osympatiska familjedrag är det med saknad jag lägger Eneby åt handlingarna. Jag nästan hoppas att det bryter ut en mordepidemi i Eneby och att Hannah känner sig manad att återvända till byn för att återigen hjälpa polisen... då ska jag förbereda min läsning med ett vaniljhjärta eller två.    
 
Boken finns här och här
 
 
 
 
Allmänt | |
Upp