Påskdeckare - Arne Dahl x 2

 
 
                     
 
Utmarker och Inland av Arne Dahl
 
I Arne Dahls nya serie är det detektiverna Sam Berger och Molly Blom som är huvudpersonerna.Tempot är högt och påminner mer om samtidens populära tv-serier med blodiga brottsplatser, hemligheter, svek, oväntade vändningar och konspirationer än en klassisk pussedeckare. 
 
Förra året kom den första boken i serien Utmarker och nyligen släpptes den andra boken i serien Inland.
 
För mig är det allt som oftast en förvirrande upplevelse att läsa inledande kapitlen i Dahls böcker. Han har en förmåga att leda ut mig på vilovägar och det fanns tillfällen i Utmarker då jag tyckte att det var för snurrigt. Men när det börjar klarna så är det bra, riktigt bra. Jag läste de två första böckerna i serien i ett svep och på sätt och vis känns det som att ha läst en bok. När Inland börjar har det bara gått ett par veckor sedan handlingen i Utmarker avslutades. Men det känns som att det har passerat mycket längre tid. I båda böckerna kommer handlingen till ett avslut men läsaren lämnas, kanske inte med en cliffhanger i ordets mer dramatiska mening men ändå en tråd som är oavslutad. Jag väntar med andra ord otåligt på nästa bok... kanske blir det en Kustland... 
 
 
 
Allmänt | |
Upp