All the rivers - Best of 2016

 
All the rivers av Dorit Rabinyan
 
Jag läste så många bra och minnesvärda böcker 2016 - det var helt enkelt ett mycket bra bokår för mig. En av de böcker som kom att betyda extra mycket läste jag mot slutet av året och det var en bok och ett författarskap jag snubblade över av en händelse.
 
I september, under en av sommarens sista dagar drog jag med mig mamma till Stockholm Literature på mModerna muséet för att lyssna på Elisabeth Åsbrink samtala med Dorit Rabinyan. Dorit Rabinyan är dotter till persiska judar, invandrade till Israel efter kriget. För några år sedan skrev hon boken Borderline som nu översatts till engelska från hebreiska med namnet All the rivers. Boken kom att förbjudas i israeliska skolor på grund av sitt innehåll.   
 
All the rivers kom att utgöra en av årets stor läsupplevelser för mig. Liat och Hilmi träffas i New York några år efter terrordåden 11/9 2001. Hon, en idealistisk student frå Israel, han en konstnär från Palestina. En omöjlig och tidsbegränsad kärlekssaga. New York erbjuder ett liv där gränserna suddas ut långt ifrån den konfliktfyllda och polariserade vardagen i Israel. Ett uppvaknande för Liat som inte har reflekterat över de privilegier hon som israelisk judinna har i ett land där palestinierna är andra klassens medborgare. Det finns en klokskap i All the rivers, en kärlek och en smärta som kryper in under skinnet. Gränsen mellan israeler och palestiner, den som stänger Liat ute från de palestinska områdene och Hilmi från Tel Aviv blir verklig för mig på ett sätt som den tidigare inte varit. Konflikten som på intet sätt är central i berättelsen om Liat och Hilmi är ändå just central eftersom det är oundvikligt att berätta denna historia utan att förhålla sig till den avgrund som finns mellan israeler och palestinier.  
 
Att läsa är att bege sig ut på en resa och för mig innebar All the rivers en resa in i både det bekanta men också in i dett okända. Liat och Hilmi möte tar plats i mitt New York. De vandrar mina gator fram, de väntar på tunnelbanan på samma station som jag har stått och väntat på tunnelbanan. Deras kärlek, är inte annorlunda än andras kärlek, den väcks och växer i min stad. Den stora avgrund, den gräns som är dragen mellan Liat och Hilmi gör sig mer och mer påmind, kan två människors kärlek bygga den bro som krävs för att överbrygga konflikten?  
 
Jag önskar att den här boken, som beskrivs som en internationell succé, blir en succé också här i Sverige när den kommer ut på svenska 2018. Jag önskar att fler får ta del av den här berättelsen som rörde mig djupt. Liat och Hilmi dyker upp i mina tanker långt efter att jag läst klart boken.
 
På engelska finns den på både adlibris och bokus!
 
Allmänt | |
Upp