Big little lies

 

Big little lies av Liane Moriarty

Big little lies är en för mig en något otippad bok… Jag valde att läsa den på grund av #bokkaos17 Boken har filmats och släpps som miniserie på HBO i februari i år, jag kan därmed stryka punkt 12.

Boken är liksom Liane Moriartys tidigare bok ”The husband secret” en internationell succé. Jag har läst baksidestexten till båda böckerna ett antal gånger och uppfattat handlingen som ganska trivial. Jag lockas inte av hemligheter, lögner och intriger i kombination med kvinnor i en välmående villaförort. Trodde jag i alla fall...

Jag tycker om boken och jag tycker verkligen om de tre huvudkaraktärerna Madeline, Celeste och Jane. Madeline är vass, hon har humor och hon strider för det hon tror på. Hon tror bland annat på nära vännen Celeste, vacker och till synes perfekt liksom den unga Jane, nykomlingen till Pirriwee. De tre kvinnorna har barn på Pirriwee kindergarden och det är just förskolan som är en viktig skådeplats i berättelsen. Det är på förskolan, innan terminen ens har börjat, en incident på välkomstdagen skapar en klyfta mellan förskoleföräldrarna. Detta leder till att rykten och känslor svallar i det lilla samhället. Och på det privata planet har alla tre kvinnor en hel del utmaningar som de tampas med.

”It was just so very surprising that the good-looking, worried man who had just offered her a cup of tea, and was right now working at his computer down the hallway, and who would come running if she called him, and who loved her with all of his strange heart, would in all probability one day kill her.”

Jag tycker att Moriarty lyckas väl med att visa hur komplexa människor och livet är, en människa är sällan endast ond eller god. Moriartys karaktärer får vara just mångfacetterade och hon beskriver detta väl. 

Big little lies är en skickligt berättad historia som erbjuder mycket mer än vad baksidestexten lovar - Läs den!

Jag har läst den på engelska men den finns på svenska, t.ex. här eller här

 

 

Allmänt | |
Upp