Öppnas i händelse av min död

 
 
Öppnas i händelse av min död av Liane Moriarty
 
Cecilia hittar ett brev, av en olyckshändelse. Hon känner igen sin mans handstil på kuvertet. Brevet är adresserat till henne och det ska öppnas i händelse av hans död. Men Cecilias man lever.  Cecilias man säger att det är ett sentimentalt brev, han skäms snälla öppna det inte... Vetskapen om brevet lämnar inte Cecilia ifred, vad är det Jean Paul har skrivit i brevet och varför vill han inte att hon ska läsa?
 
Plötsligt tar Cecilias liv en ny vändning, på grund av ett brev som hennes man skrev mer än ett deccenium tidigare.
 
Tess liv vänds också upp och ner när en hemlighet avslöjas, hon lämnar sitt liv hemma i Melbourne och flyr hem till sin mamma i Sydney med sonen Liam.
 
Rachels liv tappade sin mening när hennes dotter Janie mördades sjutton år gammal. Skulden och ovissheten om vad som egentligen hände har kastat en skugga över hennes liv.
 
I Öppnas i händelse av min död är det, liksom som i den andra bok jag läst av Liane Moriarty Big little lies, tre kvinnor vars liv står i centrum för handlingen. Återigen är det också på en skola som deras vägar korsas. Till skillnad från Big little lies är den här skolgården fri från intriger och anklagelser. 
 
Öppnas i händelse av min död är en bok fylld av hemligheter, skuld och besvikelser. Liksom i Big little lies finns det hemligheter som ska behållas hemliga för den möjliga läsaren och upptäckas av den faktiska läsaren vilket gör det omöjligt att säga speciellt mycket om handlingen. Läsaren förväntas nysta upp historien under läsningens gång. Det är dock varken en deckare eller en spänningsroman, möjligen en "pusselroman"?   
 
Man måste ju inte alltid gilla en författares beslut kring handlingen för att uppskatta boken. Jag är nämligen lite besviken på hur historien utvecklas och när berättelsen når sitt slut vet jag faktiskt inte om jag tycker om någon av huvudpersonerna längre. Samtidigt visar Moriarty återigen att hon är en skicklig berättare och jag hade det  svårt att lägga ifrån mig boken och jag läste den mer eller mindre i ett svep.   
Allmänt | |
Upp