Här är jag

 
 
 
 
 
 
Här är jag av Jonathan Safran Foer
 
Slår Foer knut på sig själv, eller är det jag som inte förstår?
 
När jag läste Everything is illuminated av Foer för femton år sedan var det en läsupplevelse som kom att prägla mig och min läsning i flera år. Jag kände mig lika upplyst som titeln gör gällande. Tyvärr måste samma författare i alla sin efterkommande verk jämföras och förväntas leva upp till den där spciella och omvälvande läsupplevelsen som hen en gång bjöd på. 
 
I Här är jag möter vi familjen Bloch i plötslig och snabb upplösning samtidigt som Israel skakar och rasar samman. Det finns många fina dialoger, ömsint skildrade karaktärer och relationer. Men det är ack så långt, och ibland omåttligt komplicerat och ibland går allt motsägelsefullt nog så fort att jag inte hinner med. 
 
Boken finns här och här 
 
 
Allmänt | |
Upp